آداب دمنهور
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

آداب دمنهور

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف

mostafa_abdo7072000
abdo
real life
emadmsamir
love me more
ملكة الاحزان
10 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
ملكة الاحزان
مشرف سابق
مشرف سابق

المحافظة : البحيرة
المدينة : دمنهور
الجامعة : الإسكندريه فرع دمنهور
الكلية : كلية الآداب
الفرقة : الرابعة
قسم : التاريخ
الشعبة : عامة

mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Empty
مُساهمةموضوع: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأحد 06 ديسمبر 2009, 23:37

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

معنا نضيف جديد سوف نلتقى بية طول الاسبوع

اهلا بيك مصطفى على كرسى الاعتراف

وشكرا لقبول دعوتك

وحضر نفسك بقى للاسئلة
وعايزين الكل يشارك

نحن سعداء بوجودك معنا
love me more
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالإثنين 07 ديسمبر 2009, 18:00

اهلا بيك يا مصطفى
ومنور كرسى الاعتراف
وليا عودةان شاء الله بالاسئلة
emadmsamir
طالب ماسى
طالب ماسى
emadmsamir

المدينة : Damanhour
الجامعة : جامعة الإسكندريه
الفرقة : خريج
قسم : HISTORY
الشعبة : عــامـه

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأربعاء 09 ديسمبر 2009, 12:57

أهلا بحضرتك مصطفــــــــى و انشاء الله ليا عوده بالأسئلـــــه عند تشريفــــك الجميــــــل ... دمتم جميعا فى كل صحه و خيــــــــر ..mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف %D9%83%D8%B1%D8%B3%D9%8A%20%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%81
real life
طالب جديد
طالب جديد
real life

المدينة : ادكو
الكلية : كلية التجارة
الفرقة : الأولى

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأربعاء 09 ديسمبر 2009, 13:13

اهلا بيك يا مصطفى على الكرسى

عايزينك تنور الكرسى قريب
لينا عوده بالاسئله
ان شاء الله
abdo
طالب ماسى
طالب ماسى
abdo

المدينة : عايش فى زمن كل اقنعه
الفرقة : الثالثة

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأربعاء 09 ديسمبر 2009, 20:02

اهلا بيك يا مصطفى
على الكرسى
منور
ليا عودة بالاسئلة ان شاء الله
real life
طالب جديد
طالب جديد
real life

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأربعاء 09 ديسمبر 2009, 21:37

اولا بعد السلام
لو حبينا نتعرف على مصطفى

يا ترى مصطفى هيتكلم عن نفسه ازاى؟
وهيعرفنا بيه ازاى؟
mostafa_abdo7072000
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأربعاء 09 ديسمبر 2009, 23:14

السلام عليكم

حقيقي بشكر المشرفه ملكه (الافراح) مش الاحزان

ثانيا يارب اكون جدير بحل اسئلتكم

واحب في البدايه اعرفكم عن نفسي

انا اسمي مصطفي قسم تاريخ فرقه ثالثه شعبه عامه
mostafa_abdo7072000
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأربعاء 09 ديسمبر 2009, 23:16

ده التعريف المبسط ليا علي سبيل التعارف يعني

لكن التعريف الخاص بكرسي الاعتراف اكيد هيكون في الفرصه القريبه لما ملكه الافراح تبدا الاسئله ان شاء الله
emadmsamir
طالب ماسى
طالب ماسى
emadmsamir

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالجمعة 11 ديسمبر 2009, 12:15

• أهــــــــلا بيـــــــــك مصطفـــــــــــــى و أحب انى أبدا مع حضرتــــك بسؤالين كده كبدايــــــــه ..
  • 1 - ماذا تمثل لك هذه الكلمــــــــــات ( الصداقــــه & الكليـــــــه & العائلـــــه & النجـــــاح )

• 2- لكل منا أمنيـــــــه يود تحقيقـــها فهل لــــ مصطفـــــى أمنيه يسعــــى لتحقيقـــها ؟ و كيــــــــــــــــف ؟ ...
  • أتمنى انى أكون ضيف خفيف ليك و انشاء الله لى عوده قريبـــــــــا .. دمت بكل صحه و خيـــــــــــــــــــر ..

عدل سابقا من قبل emadmsamir في الجمعة 11 ديسمبر 2009, 12:18 عدل 1 مرات (السبب : wellcome u)
ملكة الاحزان
مشرف سابق
مشرف سابق

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالسبت 12 ديسمبر 2009, 23:02

[1من انت بصراحه؟

2-
اوصف نفسك فى ثلاث جمل؟ 3-ما هى اهدافك فى الحياه؟
4- هل تعتبر البكاء ضعف؟
5-ايه رايك فيه حب الايام دي ولا تؤتؤ؟

6-
ما رايك فى الحب من طرف واحد؟

7-
لو فيه اتنين بيحبوا بعض هيبقي فيه كرامه بينهم ولا تؤتؤ؟

8-
تقول ايه لحبيبك لحظه ودعكم.؟

9-هتعمل ايه لو حسيت ان اقرب الناس ليك بيخنوك؟

10-
ما هو اسعد يوم فى حياتك؟ وايه هو اكتر يوم زعلت فيه؟

11-
ماهى احلامك ؟وهل شىء اتحقق منها؟وماذا تفعل لتحقيقها؟

12-
من هو مثلك الاعلى؟

13-
ايه الحاجه اللى عايش عشان تحققها يعنى اللى من الاخر نفسك تحققها وميهمكش تموت بعدها

واهلا بيك مصطفى على كرسى الاعتراف
لى عودة

mostafa_abdo7072000
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالسبت 12 ديسمبر 2009, 23:13

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا الصداقه

الصداقه طبعا هي اجمل حاجه والانسان مش بيقدر يعمل حاجه من غي اصدقاء

لو حضرتكم لاحظتم ان ربنا نفسه مقسم الاصدقاء علي البشر زي الارزاق يعني ينطبق عليها مثل كل واحد ليه قرينه زي الارزاق
والحمد لله دايما كده في الصداقه الطيور علي اشكالها تقع وانا الحمد لله ان ليا اصدقاء كتير ودايما معايا في كل وقت حتي الوقت اللي مبقاش معاهم فيه هما بيسالم والسؤال ده لوحده كفايه بجد بيحسس اي انسان لو هو هنده تل هم بقي نصف تل علشان صديقه شال معاه واحيانا بيزيل التل نفسه
بالنسبه بقي لصداقه الكليه واللهي ان انا ليا رأي محدود شويه ان صداقه الكليه لازم تكون علي اساس حب التعامل والاخوه ومش بعيد تكون اخوه بجد لكن لو قصد الفرد ان يحصل علي صديق ليه في الكليه علشان خاطر مصلحه خاصه بيه يبقي معلش يبقي ميعرفش يعني ايه صداقه او مفتقد معناها
وبعدين نروح بعدين فين انا بجد عرفت شويه اصدقاء جمال جدا وكويسين غير الجماعات اللي في كليه ومن ضمنهم صديق ليا حول اثار بس علي الرغم من كده دايما مع بعض بس اي كان الصداقه لازم تكون مبنيه علي الاساس

((الصداقه ده شئ اسمي فهي كالريح تحرك شراع فتحرك سفينه بما تشتهي خيرا او شرا)
معني كلامي ان لو صديقك مختاره علي الخير غصب عنك هيجرك لخير وللمعارف لكن لو انت بداخلك الشر حتي لو خبيت يا اما العلاقه هتنتهي او تستمر بس في حاله الاستمرار هيجنحك للشر

وبعدين في حاجه الصديق اللي بجد هو اللي هيبان في وقت الشده ويكون قدها غير كده مش هيكون صديق

(
* * *
فَمَا أَكْثَر الأَصْحَـابَ حِينَ تَعُـدُّهُمْ

ولَكِنَّهُـمْ فِـي النَّـائِبَـاتِ قَلِيـلُ

غير في فرق بين الصديق والرفيق والصاحب والتلاته الحمد لله ما اكترهم في الكليه

الصديق لسه متكلمين عنه ان اسنه جي من الصدق هو مرافقك في الحياه كامله

الرفيق معناه المصاحب ليك في الامر

الصاحب يجي بعد الصديق في المنزله بس ملهوش اولويه زي الصديق

1. صديق العائله

دايما صديق العائله بيكون مميز جدا علشان بيكون معاك منذ عهدك يعني مولدك وبجد ما اجمل لما يكون اتنين اصدقاء واقارب بيكونوا في منتهي الصدق وبيعزم بعض جدا وملازمين جدا لبعض غير دولي ميكنش بينهم اسرار لانهم اصلهم عاصروا اسرارهم مع بعض بس برده بيكون منهم اللي جي علي جير ومنهمك اللي علي السوء

اصدقاء النجاح

من اسمها اصدقاء النجاح يعني في الاسم تميز وخفه رونق ودايما علي اساس اننا مصريين بنقول دايما لفظ اعداء النجاح طيب ليعه منقولش اصحاب النجاح الصاحب بياثر علي صاحبه في كل حاجه
الصداقه اللي من النوع ده بتكون زي الوسام اللي بيتعلق علي الصدر يا اما الغرض منه التفاخر او التعاظم او التباهي وفي تلك الحالات بيكون جميل فده الصداقه اللي بتكون مرايا لوجهين وجه ليك والتاني لصاحبك

يلارب السوال الاول اكون قدرت اوصل حاجه فيه بقدر الامكان

mostafa_abdo7072000
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالسبت 12 ديسمبر 2009, 23:21

السؤال الثاني الامنيه؟

بصم يا جماعه انا اعتبرتكم اخواتي هول امنيتي في اقل كتابه بس يارب تتفهم

اولا ربنا يكرمني في الدنيا بغني المال والصحه وحب الناس

المال , علشان محتاجش لاي حد واكون قد المسئوليه والاهم اسعد والدي

الصحه, يارب دايما ينعمها عليا وعليكم وكده كده بنقول الحمد لله في السراء والضراء

حب الناس, ده اصعب حاجه يكون علي الانسان صعوبه في الحكايه ديه بالذات لو حلها نال رضا الجميع واتمني انا من ربنا انال الرضا

[[ثانيا وهي الاهم انا طماع في حاجه مش في اييد اي حد فيكم
الجنه ويارب يكون ربنا يسامحني علي اي غلط قومته فهو الغفور الرحيم واعلم بالحال

تحقيق امنيتي او اي امنيه بتكون لها مقابل وهي العمل

قال تعالي ( وقولوا اعملوا فسيري الله عملكم ورسوله والمؤمنين)
mostafa_abdo7072000
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأحد 13 ديسمبر 2009, 00:08

بسم الله الرحمن الرحيم
ازيك يا ملكه الافراح مش الاحزان يارب اعرف اجاوب اسئلنك الصعيه دايما

من انا؟

انا مصطفي بمعني ان ده اسم انسان بمعني اني عبد الله بمعني اني زي اي فرد محب للحياه ويتمني الحياه الافضل

اوصف نفسك في ثلاث جمل؟ حاضر

قوي الملاحظه بمعني اني اعرف الانسان من عينه ومن روحه
محب بمعني محب للحياه والخير ليا ولغيري
غيور جدا ومتعصب بمعني انا من اشد المحبين للتنافس الهداف كحوار او ماشابه

ما هي اهدافك في الحياه؟ من عنيا
1 زي ما قولت في السابق اني املي اكون كويس واخد جزاء عملي
2 املي اني اكون مصدر بهجه لاهلي دايما
3هدفي الاسمي الفوز في كل حاجه معلش بقي طمع نفسي افوز في الجنه والاخره
ومطلعش من الدنيا بلوشي كده يااما الجنه يا اما الجنه اما الدنيا اخر حاجه مقارنه بعملي اللي ربنا يعني فيه

هل البكاء ضعف؟ يا سلام بس كده هجاوب حاضر

مع احترامي للجميع دون اي ضغينه وزعل البكاء عمره ما كان ضعف البكاء ده شعور بحاجه انتي نفسك تقربي منها وتكون معاكي بدليل ان الانسان او ما يتولد بيبكي عارفين ليه الطفل بيبكي علشان مش عاوز الدنيا عاوز مكانه الاساسي اللي هو بطن امه سوري في اللفظ يا جماعه بطن امه هي موطنه اللي تكون فيه بمعني انك متسمعيش طفل حي في بطن امه يبكي غير لما بيولد علشان كده او حد بيحمله هو امه يبقي بالزمه ضعف, الخوف وعدم القدره هما اللي ضعف يا جماعه اقرب مثال قصه قابيل وهابيل الجبل اللي شهد علي الحادثه بكي لغايه دلوقت نقدر نقول علي الجبل ضعيف
االبكاء طبيعه للانسان ولكن لا تلازمه الا في اشد الاوقات غير كده ده نعمه من الله عز وجل البكاء بيخفف الالم والهم (
سوال ممتاز يا ملكه الافراح) مش الاحزان

ايه رايك يا واد يا مصطفي في حب اليومين دولي؟ من عيون مصطفي

ح -ب من مليون سنه لو وصلتهم هيكونوا بمعني حب ح-ب الايام ديه في العربي بمعني حب
الحب عامه لازم بيكون موجود وانا شايف ان الحب ده زي ما بيكون زهره جميله ليها رحيق كلنا بنحب نشمه بس في اللي بيقطفه (يعني ياخد غرضه لمصلحه شخصيه) وفي اللي بيسيب الورده وبيرويها بمعني( انه حب الورده وعاوز يكبرها يعني عاوز يحافظ علي الحب)

الحب من طرف واحد يا ابني انت؟ اقول براحه شويه متشخطش هجاوب

مش بيدوم حتي لو استمر هيكون مش حب هيكون اسمه الصله لو حد حب حد والتاني محبهوش يبقي خلاص مش مهم بس يكون الاول عمل بشروط الحب انه يطلع كل حاجه علشان المحبوبه تحس بيه بمعني يبين شخصيته هو وما فيها من مميزات بس ميقولش بقي انه كذا وكذا ويا ما هنا وهناك وهما بينطبق عليه مثل (من برده هلا هلا ومن جوه يعلم الله) لو هي حست خلاص لو كده يبقي محاولش افرض نفسي الكرامه موجوده بين والمحبين وليس العاشقين للهوي

تقول ايه لحبيبتك وقت الوداع؟ جيت علي الجرح ليه يا باشا هجاوب اقول

اقولها يارب تلاقي الافضل واتمنالك الحظ الاوفر وتجدي اللي افضل منك ويادعيلها دعوه وهي يارب يحافظ عليكي زي ما كنت هحافظ عليكي جوه عنيا

اعمل ايه لو حد خانك وهو قريب؟

في الحاله ده معرفش بجد ولا متوقع بمعني ان الخيانه معروفه انها اسوء حاجه ولحظتها بتكون فيها وقت ظلمه بس التهور وحش يعني فيه مثال
الرسول محمد صلي الله عليه وسلم سال الصحابه من اقواكم فيه منهم اقال انا اسرع من يركب الخيل ومنهم قال سيفي لا يخطئ وكده يعني
الرسول رد بحكمه ملهاش حل وهو اقواكم من يتحكم في غضبه وقت غضبه انا مش فاكر الحديث قوي بس ده مجموله

ماهو اسعديوم واوحش يوم؟

اسعد يوم في حياتي كان لما حبيت

اوحش يوم لما افترقت

ماهى احلامك ؟وهل شىء اتحقق منها؟وماذا تفعل لتحقيقها؟

احلامي اني اكون شخص مرموق وشغلي اكون كويس

اتحقق منها في شغلي انا الحمد لله انا عندي محلاات ديكور وستاير واحد في اسكندريه والتاني في دمنهور مع والدي كده تبقي دفعونا بقي يا جماعه

علشان احققها؟ العمل ثم العمل ثم العمل ثم الكفائه والجهد

من هو مثلك الاعلى؟ جدي الله يرحمه ووالدي

ايه الحاجه اللى عايش عشان تحققها يعنى اللى من الاخر نفسك تحققها وميهمكش تموت بعدها؟

بامانه اكون مبسوط وباسط ابويا واهلي وانا ل رضا الله

يارب يا ملكه الافراح تغير اسم الاحزان بتاعك علشان مش ملائم ليكي

ويارب يكون اسئلتك الجيه سهله علي فكره الكرسي حلو قوي ويارب دايما اعمالكم تكون كويسه

ضياء الدين سالم
عضو مميز
عضو مميز
ضياء الدين سالم

المدينة : كفر الدوار
الشعبة : آثار مصرية

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأحد 13 ديسمبر 2009, 11:47

اهلا بيك يا مصطفي علي الكرسي واتمني اسئلتي تعجبك وقد تميل الي اختبار النواحي النفسيه في شخصيتك

سؤالي الاول
ياتري يا مصطفي لو انت لقيت نفسك في يوم من الايام غرقان في حالة اكتئاب مريعه صرت تتعايش معها وكانها جزء من حياتك هاتعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قد تكون اسبابها انك عايش في بيئه مليئه بالشخصيات المتضاربه يعني انت مشتت
مشاكل ليل ونهار في البيت
مشاكل بين ولدتك وبينك وبين والدك واخواتك
وياسلام لو انت الكبير كنت ساعتها هاتلعن الحياه كل غلطه منك هايكون صداها كبير وكل غلطه من خواتك هايكون عواقبها عليك ياعني انت هاتكون الشماعه الي والدك دايما يقول شايف اخوك بيقلدك
ان اصدقائك القريبين منك نفوسهم تكون شايله منك ومعاملتهم معاك تكون حساسه
ان يكون الشخص الي بتعزه واقرب واحد منهم ليك بعيد عنك
انك تسيب حد كان بيحبك وبتحبه علشان خاطر حد ما يستاهلش وفي الاخر تندم
ان يكون في حد بتفكر فيه ونفسك تقرب منه وانت عارف ان الظروف مش سامحه بكده يعني مستحيل
انك تدي الحد ده هديه وتفرح انه قبلها وتلاقيه جي يردهالك ليه عشان ما ينفعش ان يقبلها وربما انب نفسه علي اخدانها منك من الاول
انك تجلس ليلا علي سريرك اريقا تستذكر كل تلك الاسبااب التي توصلك الي حالة من الكره لا مثيل لها حينها لا تظن بل انك تكون متاكدا من انك لا خروج لك من هذه الحاله
ماااااااااااااااااااااااااااااااااااااذااااااااااااااااااااااستفعل لو كنت بتلك الحاله
واتمني لو ما قدرتش تتخيل نفسك في هذه الحاله لا تجاوب
mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف 5A555397
ملكة الاحزان
مشرف سابق
مشرف سابق

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأحد 13 ديسمبر 2009, 17:29

شكرا مصطفى
وانت شخصية جميلة واجابتك رائعة
حوار اكثر من رائع
أحييك اخى
ولى عودة
abdo
طالب ماسى
طالب ماسى
abdo

المدينة : عايش فى زمن كل اقنعه

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأحد 13 ديسمبر 2009, 21:51

سلام عليكم
متاسف على التاخير
ونبدا ونقول
موقف انت اتصرفت فية بشكل سىْ بس لو اتكرر ها تعمل الى انت عاملة تانى!
بتحكم مين فى اخياراتك (قلبك - عقلك -ولا الاثنين) ولية
شخص انت بتفتخر بمعرفتة!
احسن جزء من شخصيتك من وجهة نظرك؟

ويارب ما كونش تقلت عليك
mostafa_abdo7072000
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأحد 13 ديسمبر 2009, 21:56

بسم الله الرحمن الرحيم

السؤال كويس جدا جدا بس ايه الحزن اللي انا فيه ده كله علي العموم امري لله هجاوب

لو انا في حاله اكتئاب لاي ظرف من الظروف اول حاجه ادعي ربنا ان يخرجني من المحنه ديه وده طبعا مش هيتحقق الا عن طريق اني اعمل وافكر علشان اخرج من الحاله ديه يعني مش اقعد انتظر الفرج لما يجي ويفك اكتئابي انا بقي اعمل ايه وقتها اعمل من نفسي انشتاين العالم الكبير او نيوتن واجيب ورقه وقلم واشتغل بقانون الاحتمالات يعني اكتب لو انا عمل كده هيحصل ايه ولو معملتش هيحصل برده ايه وبكده هخرج ان شاء اله ولو باحتمال بسيط بس وقتها هفهم ان الاكتئاب اللي عملته كان اكتئاب نفسي مش جسدي احاول اخرج احاول اشوف الناس غير كل ده استند بالقران الكريم

قال تعالي (اذا ضاقت بكم الصدور عليكم بزياره القبور) صدق الله العظيم

يعني مش عيب اني اروح لناس توفوم اشتكيلهم عارفيين ليه وقتها هتلاقي نفسك اللي بتتكلم يبقي روح لروح معادله يا جماعه فهتخرجي كل حاجه من جواكي بمعني انك لوقعدت لوحدي وكلمت نفسي مش هكون مجنون عارفين ليه علشان من الطبيعي الانسان ميقدرش يكذب علي نفسه حتي لو حاول هيفشل

الرد بقي علي مضمون السؤال؟

لو كان في تضارب او مشاكل ليا في البيت سواء من الولد او الوالده او الاخ هيكون من المفروض اني اتجاوب معاها واحاول نحلها ابدا بالكبير واشتكيله من سوء حالي وارجع لوالدتي اكلمها اما الاخ عمره مايسبب اكتئاب لحد لو بصيتم للبحر بحر الشطبي مثلا ههههه هههههههه هتلاقي الاواج وراء بعضيها متضاربه للغايه وعنيفه وجي بسرعه وفوق بعض ومع ذال عادي بالنسبه ليها بتسغل الموج اختها الموجه في حل المشكله وفي النهايه بيوصلوا لبر الامان بالنسبه لهم الشاطئ

فالمشكل اللي من نوع ده بتسبب اكتئاب انا عارف بس هقولكم حاجه بجد لو حد اكتئب بسبب اهله او اي حد من اقاربه اوحياته عليه بابسط العلاج متثل الشفاء فيه
1قرأه القران الكريم 2 البكاء بيريح النفس3 الصلاه والتقرب لله

بالنسبه بقي لموضع الاكتئاب من ناحيه الاب والاخ وحكايه اني شماعه يتعلق عليها الاخطاء
اولا احسبها في دماغك كده قبل كل حاجه انت اخ كبير وليك اخ صغير وابوك بيعلق كل الاخطاء عليك يبقي ده معناه ايه من وجهه نظري ان ابوك بيعتبرك الراجل الثاني اللي بيقتدي بيه يبقي ديه حاجه كويسه وقتها بقي محسش بالزجر ولا الملل واحاول اصلح من نفسي وغيري عن طريق المناقشه والاحتمالات واقسم الحكايه بنسبه %50 اي فيفتي فيفتي هلاقي نفسي حليت المشكله

اكتئاب من الاصدقاء

ده عاده مابيحصل ان الاننسان يجيله يوم كده ودماغه تبقي طلبه انه يكره زميله ارجع اقول ان الحياه كده وكده بس مع العلم ان الاصدقاء لو كلهم اكتئبت منهم يبقي اعرف ان الغلط مني
واحاول اصلحه بجد مش معقوله يبقي كل شايفن حاجه غلط ويبقي انا الصح
لا يا معل
م يبقي فعلا انا شخصيه ملهاش لازمه ويبقي المفروض اتصرف بحكمه واصلح بقي مش هعيش في دنيا لوحدي كده واحاول اروح لصحابي لو حكميت بيت كل واحد ونتكلم ونشتكي ونحل المشاكل بينا امل ايه اسيب نفسي كده اموت لا ده انا اصارع الوقت علشان نفسي علي الاقل

في بقي مشكله دايما اي شخص بيكون ليه صاحب ليه معزه عنده غير بقيت الصحاب لدرجه ايه لدرجه ان لوهو كلم غيره او اتعامل مع حد تاني اكتر منه بيزعل كانه عاوز يحوط عليه قوي ده دافع انساني عند الناس كلها بس في النهايه الامر بيتعالج عن طريق المناقشه والحوار
اما بقي لو كان العكس وصاحب بيحبني قوي وبيعزني لدرجه نفسه وانا سيبته وصاحبت غيره ميستهلش سوري
اكون وقتها غبي غبي غبي غبي واجي ارجع بسرعه لصاحبي الجميل لالي كان بيفضلني علي كل حاجه وقوله انا اسف علي اللي حصل ارجوك سامح والح عليه واموته من التليفونات واقوله ايه ياد لسه زعلان مني ولا ايه لغايه ما نبقي سمنه علي عسل

لو انا بقي بقي بحب حد وظروفه مش سمحه بكده اقول لنفسي ابقي غبي لو حبيته لو صرحت بحبه بمعني ان الحب مينفعش تصارح بيه في ظروف وحشه ليه علشان هو هيكون سلبي عليك وعلي غيرك بمعني الوقت وقتين يعني كل وقت وليه امكانيه التكلم اما بقي حكايه الاكتئاب من الموضوع ده اعمل حاجه كويسه اجسد الحب ده لانسان غني قوي وبينافسني وانا باقل امكانيات فبكده انا بضطر اشستغل وازيد جهدي علشان اكون قد الحب ده

اما موضوع الهديه لما اقدمها اقولها النبي قبل الهديه يا جماعه لو قبل او قبلت يبقي اعرف ان في ود ومحبه لو رفضت يبقي مفيش ود لو وفقت ورفضت يبقي في شك في الود وقتها اتكلم واحاول افهم الموضوع ايه لو نفع ان الود يستمر انا اللي ابدا انميه وبره لو منفعش خلاص لايكلف الله نفسا الا وسعها اعمل ايه يعني غير اتفهم الامر

في النهايه الانسان لازم يشكر الحزن علشان بيوصل للفرح ولازم يشكر الخوف علشان بيوصل للامان يعني الاكتئاب ده من صنعنا زي ما صنعناه نكسره ولا ايه يا باشا

وبشكرك يا باشا يا ريس علي السؤال الجميل ده ويارب انال اعجابك باذن الله ومتشكر يا كرسي الاعتراف علي الاسئله ديه

mostafa_abdo7072000
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأحد 13 ديسمبر 2009, 22:11

بسم الله الرحمن الرحيم
هو الرد علي السؤال ده مش عاوز اني افتي فيه بس لو في موقف انا اتصرفت فيه بطريقه مش كويسه احاول اعالج نفسه واستنتج منه نتائج كويسه تفيدني كويس علشان لو الموقف جالي تاني ابقي خلاص عرفت الحكايه مشيه ازاي وسعتها هيبقي عندي خلفيه كويسه اعرف اسلك بيها امري اما حكايه عقلك وقلبك طالما ده كرسي اعتراف يا باشا يبقي والله العظيم اقول الحق

اغلب عقلي بنسبه 90% وقلبي بنسبه 10% علشان العقل احسن دايما من العاطفه العقل لما هستخدمه هيجبلك كل حاجه قدام عينك مرسومه وهتفهم لو حصل كده هيبقي في كده او كده
وبعدين العقل مش هيكون عليك انت وبس علي حياتك كمان اما القلب فهو طريقه طوالي وسالك زي لما تركب مع سواق تاكسي تقوله قدام يا اسطي طوالي الاوسطي لا بيشوف يمين ولا شمال هو علي المكان المحدد يعني القلب للعاطفه سؤال بمشاكل او من غير مشاكل

شخص انا بفتخر بمعرفته ابويا دماغي زي بالظبط ونعتبر تركيبه واحده وفكرنا الحمد لله واحد وفيه تقارب بينا كتير

احسن جزء من شخصيتي من وجهه نظري انا ان انا مش بحب اكون ثابت عند نقطه بحب اطور من نفسي واكون احسن من غيري بفضل جهدي

شكرااااااااااااااااااااااااا يا باشاااااااااااااااااااااااااا علي السؤاااااااااااااااااال

منه الجياش
طالب نشيط
طالب نشيط
منه الجياش

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالإثنين 14 ديسمبر 2009, 14:28

ممكن لو سألنا نقول فى البدايه

ايه أكتر أكله بتحبها ؟
ايه أكتر أكله بتكرها؟
المشروب المفضل ليك؟
حاجه ما تطقش تشربها؟
أكتر هوايه بتحبها ؟
أكتر لعبه بتفضل تلعبها لما بتكون مع أصحابك؟
أكتر فريق تشجعه (مصرى)؟
أكترفريق تشجعه (أوروبى)؟
أكتر صفه تحبها فيك؟
أكتر صفه فيك تتمنى تتخلص منها؟
أكتر الاعمال المفضله اليك؟
أكتر حاجه تعملها وتكون كرها؟
أكتر الالوان المفضله لمصطفى؟
مدينه مصريه تتمنى تعيش وتعمل فيها؟
مدينه خارج مصر تتمنى تسكن وتعمل بيها؟
وظيفه تفضل انها تكون عملك فى المستقبل؟
أيه صفات أفضل صديق عندك؟
ماذا يعنى الافضل بالنسبه لمصطفى؟
هل تسعى للافضل ، وبنسبه كام فى الميه؟
أيه أكتر صفخ تشدك للى قدامك؟
أيه أكتر حاجه تبعدك عن صاحبك؟
أيه أكتر حاجه تبعدك عن من تحب؟
أيه أكتر حاجه تحبها فى مكونات الكون (الشمس -البحر- القمر-النار ......)؟
تعمل ايه فى المواقف دى:
لو شفت حاجه غلط بتحصل قدامك من شخص (لا تعرفه -قريبك- صاحبك )؟
لو بنت جات وقالتلك بحبك؟
مين أكتر حد عزيز على قلبك ؟
مين أكتر حد ممكن يكون قدوتك وتتمنى تكون زيه من (أهلك - من الكليه - من أصدقائك -من الناس اللى حواليك)؟
مين عشان راحته تعمل شئ يضايقك؟
مين تقوله الكلمات دى ( كتر خيرك - سامحنى -منك لله- ما يحرمنيش منك -انت كل حاجه ليا - أسف )
هل من السهل عليك انك تقول اسف؟
ملذا تعنى لك هذه الكلمات (التسامح- التراحم - الصداقه -الكذب الخيانه -الموت -الحياه- الحب _ قوة الاحتمال )؟
ما مدى قوه احتمالك للمواقف ؟
ايه أكتر حاجه تحصل ممكن ما تكونش قد حدوثها ؟
وتعمل ايه لو مكنتش قادر تتحمل حاجه؟
مين أكتر حد يفهمك من غير ما تتكلم وتروحله لما تكون مضايق ؟
ايه أكتر المواضيع اللى بتشدك قرايتها فى المنتدى؟
مين أكتر عضو تحس انه متميز ؟
ايه السؤال اللى نفسك تتسأله أو تتكلم عنه ما يكنشى حد سألك فيه؟
يارب أسئلتى تنول قدر ضئيل من اعجابك ،ومعلش طولت عليك
love me more
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالإثنين 14 ديسمبر 2009, 21:16

اولا برحب بيك مرة تانية على الكرسى

وثانيا اجاباتك حلوة اوى

واتمنى ان اسئلتى تكون دمها خفيف

مين الشخص اللى جرحت مشاعره وعايز تتأسف ليه؟

ما هو اصعب موقف مريت بيه؟

ايه الحاجه اللى كنت تتمنى انك تحققها وفشلت ؟

هل من الممكن ان تتحول الصداقه الى حب ؟

[b]عايـز تقـول حاجــه لحد معين دلوقتي ؟؟ مين هو وعايز تقوله ايه ؟؟
[/b]
منه الجياش
طالب نشيط
طالب نشيط
منه الجياش

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالثلاثاء 15 ديسمبر 2009, 01:55

أنا أسفه ليا سؤال على تعليق قولته

(اغلب عقلي بنسبه 90% وقلبي بنسبه 10% علشان العقل احسن دايما من العاطفه العقل لما هستخدمه هيجبلك كل حاجه قدام عينك مرسومه وهتفهم لو حصل كده )

على أى أساس بتقسم التقسيمه دى؟ وهل بتفكر فى نفسك بس وبعقلك بس ولا مع الطرف التانى بتحاولو تفكرو فى حل عقلى مشترك بنكو يريحكو انتو الاتنين؟
ولا بتفكر حسب الظروف اللى تنسبك انتا بس وما بتفكرشى فى ايه اللى ممكن يجراله؟

ممكن تقولنا أكتر أغنيه بتفضلها؟
واكتر مغنى بتفضله؟
وأكتر قيلم عربى ؟
وأكتر فيلم أجنبى؟
وأكتر ممثل عربى؟
وأكثر ممثل أجنبى؟
وأكتر مسرحيه بتفضلها؟
ضياء الدين سالم
عضو مميز
عضو مميز
ضياء الدين سالم

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالثلاثاء 15 ديسمبر 2009, 09:43

شكرا يا مصطفي بجد اجابتاك في مكانها
دلوقتي قولي
1-مين الصاحب الي انت تتمني يبعد عنك ؟
2-مين الصاحب الي تتمني يقرب منك؟

اسئله عامه
1-ماهي نكبة اليوم؟
2-ماهي نكبة السنه؟
3-ما هي نكبة العمر؟
mostafa_abdo7072000
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأربعاء 16 ديسمبر 2009, 16:01

بسم الله الرحمن الرحيم

بجد بجد متاسف علي التاخير انا كنت في مصر ومش عارف ارد عليكم متاسف يا ملكه الافراح

نبدا

ايه أكتر أكله بتحبها ؟ الجمبري
ايه أكتر أكله بتكرها؟ اي حاجه طبيخ
المشروب المفضل ليك؟ الدوم عصير الدوم
حاجه ما تطقش تشربها؟ الجنزبيل والقرفه
أكتر هوايه بتحبها ؟ الشطرنج
أكتر لعبه بتفضل تلعبها لما بتكون مع أصحابك؟ برده الشطرنج واحيانا الكوره
أكتر فريق تشجعه (مصرى)؟ بدون مالسه الزمالك اللي هيغلبكم انشاء الله بس اصبروا
أكترفريق تشجعه (أوروبى)؟ real madred في الدوري الاسباني
كتر صفه تحبها فيك؟ بحب التفكير دايما
كتر صفه فيك تتمنى تتخلص منها؟ الغضب السريع
أكتر الاعمال المفضله اليك؟ انا شغال في الديكور والستااير
أكتر حاجه تعملها وتكون كرها؟ اني اخر حاجه علي حاجه يعني اخر شغل او مزاكره كده يعني

كتر الالوان المفضله لمصطفى؟ البني والبيج والكافيه
مدينه مصريه تتمنى تعيش وتعمل فيها؟ نزله السمان او اي مكان في الغردقه
مدينه خارج مصر تتمنى تسكن وتعمل بيها؟ هي مفيش غيرها باريس عاصمه الجمال او فينا

وظيفه تفضل انها تكون عملك فى المستقبل؟ صاحب شركه للديكورات
يه صفات أفضل صديق عندك؟ كفايه انه بيحبني
ويعزني
ماذا يعنى الافضل بالنسبه لمصطفى؟ الافضل هو الافضل best is the best يعني لو انت ليك افضليه في حاجه هيكون ليك الافضليه دايما
غير الافضليه بتدي لصاحبها رمز القياده والقدوه والا مكنش افضل

هل تسعى للافضل ، وبنسبه كام فى الميه؟ 50%و50% خمسين في الدنيا وخميسين لربنا
أيه أكتر صفخ تشدك للى قدامك؟ يكون زكي في الكلام ومحترم
أيه أكتر حاجه تبعدك عن صاحبك؟ لما يكون رخم وبارد وبتحصل كتير
يه أكتر حاجه تبعدك عن من تحب؟ الظروف الحب ليه وقته

أيه أكتر حاجه تحبها فى مكونات الكون (الشمس -البحر- القمر-النار ......)؟
البحر فيه كل الصفات الحب والتجمع الغدر الكره الغضب الوفاء الطيبه

الحب الامواج دايما مع بعضيها
التجمع الناس دايما حوليه
الغدر يقدر ياخد اعز حد ليك وانت قدامه
الكره بيكره الكذاب اللي عامل نفسه فت ويقول يا ما هنا وهناك
الغضب الامواج بتغضب فبتضرب الصخر
الوفاء بتدي للفقير اللي مش لاقي اكل ببلاش وطازه

حاجه غلط من حد معرفهوش انصحه او اكلم حد يعرفه يكلمه يا اما يقتنع او ميقتنعش

قريب؟ افضل وراه لغايه ميقول بس خلاص انا زهقت منك وينفذ الصح

صاحب؟ انصحه مره واتنين وتلاته؟ غير كده لا

لو بنت قالتلي انها بتحبني ؟ يا سلام لو قمر ما علينا سوري يا جماعه
مترميش واقولها iam thankful and great ful baby وقتها اشوف لو هي بجد او مش بجد كلامها لو هي من بتوع الهزار انسي بس برده الحب ليه وقته
وبعدين انا يا جماعه صدقوني مش رومانسي

مين أكتر حد عزيز على قلبك ؟ ابويا

مين أكتر حد ممكن يكون قدوتك وتتمنى تكون زيه من (أهلك - من الكليه - من أصدقائك -من الناس اللى حواليك)؟

اهلي ابويا وجدي الكليه دكتوره عبير قاسم بعزها قوي بقتديها في الثقافه والامانه بتدي لكل واحد حقه فهمني طبعا ههههههههههه
بجد دكتوره بمعني الكلمه ومش زي غيرها يخرب بيتك يا مصطفي هتضيع نفسك خلوها علي الله

الاصدقاء؟ واحد ليا محترم متقي يعرف اللي عليه بس هو حقوق
الناس؟ مخدش بالي الصراحه مليش تعاملات كتير غير في الشغل

مين عشان راحته تعمل شئ يضايقك؟ اكيد اللي بحبه قوي

مين تقوله الكلمات دى ( كتر خيرك - سامحنى -منك لله- ما يحرمنيش منك -انت كل حاجه ليا - أسف )
هل من السهل عليك انك تقول اسف؟

كل الكلام الحلو ده اقوله للساعدني او قدم خدمه ليا

انت كل حاجه ليا؟ اكيد للقمر اللي هحبه ايوه قمر انتوا مالكم انتم

اسف ده ؟ من السهل جدا اقولها لما اكون غلطان في حاجه وعارف غلطي لكن لو ايه مقولهاش لو غيري غلطان

ملذا تعنى لك هذه الكلمات (التسامح- التراحم - الصداقه -الكذب الخيانه -الموت -الحياه- الحب _ قوة الاحتمال )؟
ما مدى قوه احتمالك للمواقف ؟

التسامحوالتراحم والصداقه كلمات جميله ميفمهاش غير اللي نفذهم وكلهم بيادوا لخير

الكذب و الخيانه؟ ربنا يكفينا شرهم امل ايه ثمن الخيانه الموت والكذب ملهوش رجلين
الموت؟ كذبه عمناها محدش بيموت ناقص عمر حتي اللي هينتحر ربنا كتبله انه هينتحر وده عمره بس هو وقتها بيكون مسبب للاسباب
الحياه؟ هي الدنيا والدنيا حلوه بكل مافيها
الحب؟ اجمل كلمه بالنسه لاي حاجه وبيديك دافع تنفيذي لكل حاجه
قوه الاحتمال؟ الصبر مفتاح الفرج واكيد ان حد بيستحمل شئ يبقي في دماغه حاجه ومفيش حلاوه من غير نار
احتمالي للموقف ؟ زي اي حد يفكر ويحل بثبات والحلول جماعه وجعلنا امركم شوره فيما بينكم

ايه أكتر حاجه تحصل ممكن ما تكونش قد حدوثها ؟ المسئوليه الكبيره والتكاليف العاليه عن الطاقه كل انسان ليه طاقه
وتعمل ايه لو مكنتش قادر تتحمل حاجه؟ لو حاجه كويسه احاول احاول لو مفيش يبقي رحم الله عبد عرف قدر نفسه

مين أكتر حد يفهمك من غير ما تتكلم وتروحله لما تكون مضايق ؟ احب معين اللي بعتبره اكتر من اخويا اان مسميه سمسم

ايه أكتر المواضيع اللى بتشدك قرايتها فى المنتدى؟ المكتبه العامه والتاريخ والوثائقي

مين أكتر عضو تحس انه متميز ؟ الكنج طبعا وهل يخفي القمر ملكه الافراح
واميره الرومانسيه؟ منمن

ايه السؤال اللى نفسك تتسأله أو تتكلم عنه ما يكنشى حد سألك فيه؟

ايه رايك في المنتدي وايه اللي ناقصه

المنتدي ناقصه حاجات كتير ليه مثلا ميكنش في حد يتفق مع الدكتره انه يعمل ملخصات للمواضيع والمحاضرات وينزلها علي الموقع زي مثلا دكتوره ناديه النويهي ما عملت السنه اللي فاتت

في حاجه نفسي فيها طلبتها من كل المشرفين تقريبا نفسي في دوره شطرنج انا روحت التربيه وكسبتها والتجاره مقبلونيش علشان مش من الكليه

الاداب عندنا مكسله قوووووووووووووووووي

ومتشكر يا جماعه علشان استحملتوني
mostafa_abdo7072000
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأربعاء 16 ديسمبر 2009, 19:44

بسم الله الرحمن الرحيم ( اسئله منه بل اجمل منه)

مين الشخص اللى جرحت مشاعره وعايز تتأسف ليه؟ انسانه حبتها بجد يا جماعه بس حصل مواضيع كده فمحصلش نصيب
انا مش عاوز اتاسف انا عاوز اقولها لو انا كويس اكيد هتلاقي اللي احلي مني الافضل فيه الافضل مني واتمنالك الخير بجد

ما هو اصعب موقف مريت بيه؟ هههههههههههههه بلاش تفكروني يا جماعه هو موقف كان في شغلي كان عندي شغل في مصر ده كمان بعيد عن مصر في الاحياء الجديده الحي 3 تقريبا المهم الشغل طبعا بيكون معايا تصميم مصور من طباعه الكمبيوتر للشغل اللي هركبه بس للاسف نسيته ومكنتش اعرف انا هركب ايه اصلا كنت رايح علي غفله كده المهم بسبب الموضوع قعدت يوم هناك لغايه mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف %D8%B1%D9%82%D9%85%201ما الحmostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف %D8%B1%D9%82%D9%85%201ج جيه ومعاه التصميم وظبطنا الحال بعديها
المشكله بقي ان مكنش معايا اصلا يوميها فلوس استفلت من صاحب الشغل علشان اشوف مكان ابات فيه

ايه الحاجه اللى كنت تتمنى انك تحققها وفشلت ؟ الحاجه اللي تمنتها زي ما قولتكم حد معين حبيته ومحصلش نصيب فالحكايه فشلت

هل من الممكن ان تتحول الصداقه الى حب ؟ اكيد طبعا الصداقه بتتحول للحب اصلا هي الصداقه بتقوم علي ايه غير الود والحب وبيكبر علي مر الاوقات وبعديين تعالوا هنا كا واحد ربنا سهلوا واتجوز من صديقه عمله مثلا يعني حاجات مماثله

[b]عايـز تقـول حاجــه لحد معين دلوقتي ؟؟ مين هو وعايز تقوله ايه ؟؟

ايوه هو ملكه الاحزان وزيزو اقولهم ياريت مينسوش مسابقه الشطرنج اللي طلبتها منهم

متشكر يا منه علي الاسئله وعلي اشتراكك معانا
mostafa_abdo7072000
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأربعاء 16 ديسمبر 2009, 20:10

بسم الله الرحمن الرحيم

ايوه يا منه الجياش حضرتك عوزاني ارد علي التعليق بس كده انت تامر يا باشا

علي اي اساس بقسم قسمه العقل والعاطفه انا هقولك لو بنت مثلا حبت واحد قوي قوي قوي قوي وبعدين هو اصلا واطي وكذا وكذا ومش محترم ماشي والمشكله ان البنت عرفه كده معنها محترمه وبنت ناس تمام طيب يبقي كده لو انتي او انا او اي حد مكانها المفروض ينصح البنت ديه يقولها ايه هنقولها شوفي نفسك ده ميستهلش ده مش كويس فكري في كذا وكذا وموقفك ايه لو استمريتي في الحاله ده يبقي المفروض العقل شغال الاول من العاطفه مش انكب وادهول علي طول

مثال تاني مش كويس بس سامحيني

لو واحد ربنا سهلوا وكمل نصف دينه واتجوز وان بيحب انسانه قبل الجواز وبعدين شافها
بعد ما اتجوز يبقي نقوله بقي روح وراها وسيب عيالك واهلك واسرتك طبعا لا الانسان وقتها بيعمل كنترووووووووووووووول يحكم عقله وساعتها هيرجع لعقله

اقرب مثل لما حد بيغلط بنقوله ارجع يا مجنون لعقلك وشوف حياتك
السؤال 2

هل بتفكر فى نفسك بس وبعقلك بس ولا مع الطرف التانى بتحاولو تفكرو فى حل عقلى مشترك بنكو يريحكو انتو الاتنين؟
ولا بتفكر حسب الظروف اللى تنسبك انتا بس وما بتفكرشى فى ايه اللى ممكن يجراله؟

لا طبعا بفكر في نفسي وبكر في غيري واكيد لازم اخد راي الثاني واتشاور معاه والتشاور بيكون علي بقي علي اساس ايه مش علي اساس وجود حل مناسب للطرفين والحل ده هيجي من عقلي يعني هطرح افكار ونحلوها مش كل حاجه حب وعاطفه
الافضل ندورم عليه انا مش قصدي كده الحب انساه ده لو عملت كده ابقي غبي ده يعتبر سنه الحياه

غير طبعا حكايه الظروف ده برده لها مشكله افرضي كنت في وقت من الاوقات مبسوط والحال ميسر وحصل حاجه واتفقرت والمشاكل نزله تلف عليها مش لازم احل مشاكلي وفق الاطار ده واطار اللي معايا لكن ميكنش من اجلي بس علشان مفيش انسان يقدر يعيش في الدنيا لوحده

ممكن تقولنا أكتر أغنيه بتفضلها؟ بحلم لو اشوفك لغدي
واكتر مغنى بتفضله؟ ماجده الرومي
وأكتر قيلم عربى ؟ افلام محمد سعد وفيلم فول الصن الععظيم لمحمد هنيدي
وأكتر فيلم أجنبى؟ brave heart وفيلم هندي mard
وأكتر ممثل عربى؟ احمد زكي
وأكثر ممثل أجنبى؟ jhon koloud vandam , arnold ,selevaster stalone يعني من الاخر الاكشن غير جيت لي وجاكي شان وسامو لوه
وأكتر مسرحيه بتفضلها؟

عش المجانين لمحمد نجم والا جنبي سرحيه شبح الاوبرا

يارب يا منه اكون جاوبت كويس وانال اعجابك
mostafa_abdo7072000
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأربعاء 16 ديسمبر 2009, 20:21

بسم الله الرحمن الرحيم

ازيك يا ضياء انا اسمي مصطفي واحب اتعرف عليك نبدا بقي يا عم انت بقي

مين الصاحب الي انت تتمني يبعد عنك ؟ الصاحب السوء اللي يبعدك عن المشاكل يعني متنكش في مكان وده يبقي سبب احراجك بقله زوقه مجرد وجوده يبقي كرمتك قلت معلش يعني لو انا مؤدب ومصاحب واحد معروف بين الناس مش كويس وانا ماشي معاه الناس هتقول عليا ايه اقل حاجه هتقول عليا انا الفاشل اللي معلمه قلت الادب وعددم الاحترام وانا مظلوم بس وقتها شخصيتي تتبهدل القران الكريم والسنه بيشبهوه بنافخ الكير

مين الصاحب الي تتمني يقرب منك؟ الكويس المحترم اللي ناس تدلعه وتقوله ازيك يا زوق عامل ايه يا عسل كده يعني الصاحب اللي يفيد ما احنا قولنا يا عم ضياء الصاحب مرايا لصاحبه

اسئله عامه
1-ماهي نكبة اليوم؟ نكبه اليوم هو انك تظلم بني ادم وتسئ لكرامته
2-ماهي نكبة السنه؟ نكبه السنه لو عدي عام ومصلحتهوش
3-ما هي نكبة العمر؟
نكبه العمر لو انا مت وخط عمري انقطع وذنبه لسه في رقبتي علشان مقليش انه سامحني
ضياء الدين سالم
عضو مميز
عضو مميز
ضياء الدين سالم

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالخميس 17 ديسمبر 2009, 10:56

افرحتني اجاباتك يا مصطفي وانا ليا الشرف ان انا اتعرف عليك وده شئ انا ارغب فيه من

كل قلبي بجد لينا مقابلة في الكلية ان شاء الله

وعلي فكره ذي ماقالي راجل كبير علي حكمة وانا بتناقش معاه وانا مسافر في القطار
نكبة اليوم انك تتطلع من البيت من غير فطار
نكبة السنة ان زرعة الفلاح تخيب
نكبة العمر هي الجوازه النحس
ههههههههههههه
والله ده مش كلامي بس الكبار زمان قالوا كده
mostafa_abdo7072000
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالخميس 17 ديسمبر 2009, 13:44

طيب تصدق بالله يا عم ضياء انا استفدت من الحكمه ده بجد بس الحكمه ديه انا اعرف ان مثلها هو

سافر معوض وساب الهم لصحابه لا رجع معوض ولا الهم ساب اصحابه

انا اميلي

mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Edfd10

علي فكره ان اسمي مصطفي محمد مش عبده مصطفي عبده لاعب كوره قديم
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالخميس 17 ديسمبر 2009, 16:52

الله ينور يا جينيس

دايما يارب للافضل وللقمه

ابقى روح الكليه وتابع وانتا مش حتحتاج لمحاضرات على المنتدى ،بس فكره كويسه وأتمنى يحققوا اقتراحاتك

بالتوفيق ان شاء الله
mostafa_abdo7072000
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالخميس 17 ديسمبر 2009, 17:27

متشكر جدا يا سلمه ولو عندك اساله قوليها
mostafa_abdo7072000
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالخميس 17 ديسمبر 2009, 17:31

انا كده خلصت ولا لسه في الاجوبه
منه الجياش
طالب نشيط
طالب نشيط
منه الجياش

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالجمعة 18 ديسمبر 2009, 18:03

شكرا يا مصطفى على ردودك

بجد أفدتنا كتير بعقلك اللى من الواضح أنه ناضج اللى حد ما
بالتوفيق
mostafa_abdo7072000
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالجمعة 18 ديسمبر 2009, 20:07

انتي بس اللي زوق يا منه وكلك واجب
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالسبت 19 ديسمبر 2009, 15:01

Sorry for the inconvenience

عدل سابقا من قبل سلمه في الأحد 24 يناير 2010, 13:35 عدل 1 مرات
emadmsamir
طالب ماسى
طالب ماسى
emadmsamir

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالأربعاء 23 ديسمبر 2009, 15:04

• مشكور يا مصطفى لاجاباتك الصريحـــــــه جدا ... و بالنسبه لاقتراحك هو جميل و الرأى الأخيـــــــر للاداره و انشاء الله يتم تنفيــــذه قريبـــــــــا ... دمتم جميعا فى كل صحه و خيــــــــــــــــر *
real life
طالب جديد
طالب جديد
real life

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالإثنين 28 ديسمبر 2009, 12:51

عايزين نحط أسئله جديده ليك يلا جاوب يامصطفى

ولا زهات مننا ما نسألش يعنى
محمد الفحار
مشرف
مشرف
محمد الفحار

الشعبة : لغة عربية

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالثلاثاء 29 ديسمبر 2009, 00:23

منورنا يا مصطفي و ردودك صريحة و جريئة كملنا قصة حياتك
historical
Administrator
Administrator
historical

المدينة : فى قلب الحدث
الشعبة : عامه

مُساهمةموضوع: رد: mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف   mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف Icon_minitimeالثلاثاء 29 ديسمبر 2009, 10:40

اهلا بيك يامصطفى منور الكرسى

1- اما بخصوص وضع الايميلات الرجاء مراجعة قوانين المنتدى من هنا

2- اما بخصوص وضع المحاضرات على الموقع وتلخيصها من وجهة نظرى لا احبذ ذلك
الا بشرط ان يتحول التعليم الى تعليم اليكترونى هنتكلم فى حدود الامكانيات المتاحة الآن
لو وضعنا المحاضرات على الموقع فالطلبة لن تحتاج الى الكلية وتبقى الكلية خاليه على عروشها تشتكى من قلة وجود الطلبة ومن ناحية اخرى نساوى الطالب الذى يذهب فى الصباح الباكر ويسافر عبر مواصلات تتعدى الساعة والساعتين بالطالب الجالس امام الحاسب ينتظر ان تأتى له المحاضرات على طبق من ذهب وطبعا ده لو نما الى علم الدكاترة هيقفلوا الموقع نهائياً

انا لستوا قاسى فى ردى ولكن انا موافق على وضع الطلبة خطوط رئيسية للمحاضرة
يعنى العناصر الاساسية التى دارت حولها المحاضرة فيما لايتجاوز 10 سطور مع الحفاظ على خصوصية المحاضرة وده بقى دوركم انتم لانكم لسه طلبة فى الكلية يعنى من الترم القادم هنشوف نشاطكم فى عمل هذا اكيد طبعا معظمكم بيحضر محاضرات . ديه كانت وجهة نظرى بالنسبة لوضع المحاضرات على الموقع .

3- اما بخصوص دورة الشطرنج فانا لستوا متواجد فى الكلية لانى خلصت الليسانس السنة ديه
فأذهب الى رعاية الشباب وهناك استاذ يهتم بالمواهب الرياضية واعرض علية الامر وهو يرحب بذلك كثيراً .

اتمنى اكون رديت على استجوابتكم ولو حد عنده سؤال انا تحت امره

دمتم فى حفظ الرحمن وأمنه

mostafa_abdo7072000 على كرسى الاعتراف
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» الافتتاح: وقوانين كرسى الاعتراف
» كرسى الاعتراف
» غلق كرسى الاعتراف
» اول ضيف على كرسى الاعتراف
» abdo على كرسى الاعتراف