آداب دمنهور


 
الرئيسيةمكتبة الصورالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 حكاية ومش اى حكاية

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
قمر الزمان
مديرالمنتدى
مديرالمنتدى


الدولة : مصر
الكلية : كلية الآداب
قسم : تاريخ
عدد المساهمات : 1960
الجنس : انثى

مُساهمةموضوع: حكاية ومش اى حكاية    الخميس 09 ديسمبر 2010, 16:43

ياجماعة انا شوفت وقريت القصة دى قبل كده بس مش عارفة هنا ولا لأ
بس انا جبتها لانها جميلة جدا ومؤثرة فعلا
بس لو مكررة
تتمسح وحد يبلغنى بس بدليل يعنى يجيب الرابط


بداية القصة

هى: بعباية طويلة وطرحة جميلة ووجه برىء مبتسم دائما..و.ماسكة كمية كتب مهوله

فاتت ........كتبها وقعت ...حاول يلمهلها ...(انتو عارفين الشباب خدوم اد ايه)


هى:متشكره اوى (ووشها احمرمن كتر الكسفة يا عينى)
لاول مره يرفع عينه ويشوفها

هو:لا عادي ولا يهمك(فى اسبهلال)

تمشى ونظراته مش قادره تفارقها

هو:مش ممكن البراءة دي (فى سره)
يعود لاصدقاءه

هو:ياااااه ..ايه ده؟ قصدي مين دي ؟انا اول مره اشوف البنت دي...هى سنه كام؟

صحابه:دي معانا يابرنس .بس سيبك خنيقة مووووت..اصلها من النوع الدحيح ..اللى بيحضر ووجع الدماغ ده ...يا شيخ دي بت معقده...انت قولتلى سيبت جيجى ليه؟يامان خالد كان بيوصلها بعربيته عشان كنا بليل طالعين ومفيش مواصلات..متبقاش خنيق يا مان

وصاحبه قاعد يتكلم ويتكلم وصاحبنا ولا هو هنا

لاول مره فى حياته يحس بحاجه .احساس بالامان ...العودة للوطن...حضن امى...احساس حلو اوى....

هوفى سره)هى رايحه فين؟نظراته بتراقبها؟.....المسجد!!!!

احساس دخيل لاول مرة يشعر بيه...انا عمري ما دخلت مسجد الكليه ولا اعرف شكله...ده انا بصلى الجمعة بزن امى

مستنيها(فاضى بقى )

هو:لو سمحتى ممكن كلمة

هى:فى حاجه حضرتك؟

هو:بس كنت عاوز اعرف اسمك

تمشى (فى سرها ده عبيط ده ولا ايه؟)

اتكررت محاولات اخينا مليون مرةوطبعا دون جدوي

الموضوع ف الاول كان تحدي واثبات لنفسه ان الكبير كبير وعاوز يكلمها باي طريقة.ايوة اشمعنه دي ..دي كل البنات هتموت لو اشارة منو

لكن كل المحاولات فشلت

بس هو كان مش موضوع تحدي كان حب ...ايوة حب ..بس حب جميل اوى ..نضيف اوى...برىء اوى

...قال خلاص مبدهاش انا هدخلها من طريق تانى!!!الجواز!!

ياسلالالالالالالالالام(ده انا اللى بقول)

هو:لو سمحتى انا معجب بيكى...وعاوز اتقدم ليكى

هى:تتقدم لى !!!انا اسفه مينفعش

هو:انتى مرتبطة(واحساس بصدمة رهيبة هيسمعها)

هى:لا بس انا عاوزه ارتبط بشخص ملتزم.....ومشت

وكانت الكلمة دي اكبر صدمه سمعها فى حياته

حس احساس رهيب ولاول مرة يسمع الكلمه دي ويفكر فيها ....

بيبص للبسه!

لشكله!

لعلبة السجايرو(واخواتهاا)اللى فى ايده!

لموبايله اللى مليان تليفونات بنات ومسجات بشعه!و........وو..انا مين؟انا ايه؟.

ويمر شريط حياته لاول مره امام عينيه ....يااااااااه انا فاشل اوى كده...ياه انا بشع كده

انا استاهل انها ترفضنى.!.. يبص لحياته لاول مرةو يفهم يعنى ايه كلمة ملتزم...

الله اكبر ...الله اكبر.....(اذان العصر )لاول مرة ياخد باله من الاذان

شافها داخله مسجد البنات....

بلا شعور لقى نفسه فى المسجد.....بس انا مش متوضى !...راح واتوضى

وعيط ...ايوة قعد يعيط وهو بيتوضى ويقول مستحيل ربنا يسامحنى ده ولا كل الميه تنضفنى انا والذنوب اللى عملتها

سمع هاتف..وأيه كان بيقراها وهو صغير(قل يا عبادي الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله.ان الله يغفر الذنوب جميعا.انه هو الغفور الرحيم)زاد عياطه وصوته بيقول يااااااااااااااااارب يااااااااااااااارب

صللى وعيط فى خشوعه وركوعه وسجوده...بعد ما خلص مخرجش ...قعد يناجى ربنا شويه...وخرج

عارفين احساسه كان عامل ازاي؟ماحدش يقدر يوصفه؟رجع تانى بنى ادم ربانى رجع تانى لقلبه رجع تانى ضميره رجع لكل حاجه حلوة كانت ضايعه منو فى ايام الضياع !!!

صحابه:............ايه يابرنس كنت فين قالبين الدنيا عليك موبيلك مقفول ..ايه كنت فين؟

مسمعهمش ..مشى فى طريقه ..مش شايف حد ادامه ..مش شايف غير طريق نور ركب عربيته وصل بيته باس ايد امه

دخل اوضته قطع الصور ...نضف الكومبيوتر...رمى شريحته...نضف حياته ...مسك قلم وورقة وقال

انا بنى ادم جديد


انا بقيت نضيف


غاب عن جامعته شهر.... بيعيد نظام حياته يصلح علاقاته بيحب اهله ولاول مره بيتكلم بجد وبحب مع اخواته


ياااااااااه انا اخواتى بيحبونى اوى كده .....وامه بالدعاوى ماشيه وراه...لفلها وقالها بحبك ياامى وباس ايدها



نزل راح الجامعه .....اتصدموا من شكلوا...صلح حاجات كتيييييييير معاهم...بعد عنهم .....



شاااافها!!!



..اتغير لونها وبريق عنيها اول ماشافته..............زى ما يكون........



هو طبعا مش مصدق نفسه..ولا هى مصدقه شكله ولاعلامة الصلاه والنور اللى بقت فى وشه!!



قالها :لسه مينفعش؟



قالتله:رقم تليفون بابا......................
..010.....











الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
abu_salem
عضو مميز
عضو مميز


الدولة : مصر
المدينة : مصر مصر مصر
الجامعة : جامعة الإسكندريه
الكلية : كلية التربية
الفرقة : خريج
الشعبة : E
عدد المساهمات : 262
العمر : 36
الجنس : ذكر

مُساهمةموضوع: رد: حكاية ومش اى حكاية    السبت 11 ديسمبر 2010, 10:15

اجمل شئ في الوجود ان الانسان ربنه يرزقه بانسانه تعرف ربنا وتكون معين له علي الطاعه ولا تكون دميه في يده تقبل باي شئ وتفعل ما يرضيه خوفا من ان يتركها وده بالذات في فترة الخطوبه فنصيحه لكل بنت اوعي تطوعي خطيبك وتعصي ربنا او تطوعي شيطانك علشان تصادي عريس تاكدي انك كلما صبرتي ودعيتي ربنا ان شا الله حيكرمك واتمني ان لو فيه حد معين زعلان مني اومن كلامي يسامحني ...عاطف








لو كنت اعلم ان الحلم سيجمعنا
لأغمضت طوال الدهر اجفاني
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
abdo
طالب ماسى
طالب ماسى


الدولة : مصر
المحافظة : البحيرة
المدينة : عايش فى زمن كل اقنعه
الجامعة : الإسكندريه فرع دمنهور
الكلية : كلية الآداب
الفرقة : الثالثة
قسم : التاريخ
الشعبة : عامة
عدد المساهمات : 1529
العمر : 25
الجنس : ذكر

مُساهمةموضوع: رد: حكاية ومش اى حكاية    السبت 11 ديسمبر 2010, 13:30

هههههههههههههههههههههههههه
للاسف مكرر

الرابط اهو








الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
حكاية ومش اى حكاية
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
آداب دمنهور :: منتديات الادارية :: الارشيف-
انتقل الى: