آداب دمنهور
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

آداب دمنهور

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!

smsm_tout
the earth quick99
برينسس الشيماء
mai
ahmed
منمن
كتكوته
مؤرخ
12 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
مؤرخ
مديرالمنتدى
مديرالمنتدى
مؤرخ

انا هشتغل ايه........؟!!!!!!! Empty
مُساهمةموضوع: انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!   انا هشتغل ايه........؟!!!!!!! Icon_minitimeالإثنين 17 نوفمبر 2008, 21:31

انا هشتغل ايه....................؟!!!!!!!

ما حدش سأل نفسه بعد مايخلص آداب تاريخ هيشتغل ايه

يعنى هيشتغل بتاع تاريخ ، ولا هيفتح كشك تاريخ

مش بهزر ياجماعه هل كل الدفعه بتاعتنا هتشتغل فى التاريخ

اه اكترنا دخلنا التاريخ عشان حبينه بس كمش عشان نشتغل فيه

بس المفروض اننا بندرس عشان يكون معانا شهاده نشتغل فيها

على العموم مش هطول عليكم انا خايف ملقيش مجال اشتغل فيه بعد مخلص

ياريت كل واحد يدخل يقول هو هيشتغل ايه بعد مايخلص بإذن الله

لعلنا نستفيد ونكون وجة نظر من تجاربكم او امانيكم

منتظر ردكم
كتكوته
طالب جديد
طالب جديد
كتكوته

المدينة : دمنهور
الفرقة : الثانية
الشعبة : التاريخ والاثار المصرية

مُساهمةموضوع: رد: انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!   انا هشتغل ايه........؟!!!!!!! Icon_minitimeالإثنين 17 نوفمبر 2008, 22:49

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصراحة موضوع شيق وناس كتير بتعانى منه بس فى الغاب ان معضم الناس لو مش حاصلين على تقدير كويس يؤهلهم للعمل بمنصب كويس حرفضوا ان يشتغلوا بشهادتهم وهم الاغلبية لان الانسان بطبعه بيحب الاحسن والافضل ،فلو فكرنا فى الشغل حنجد ناس لها هدف بتسعى له وبتحاول تحققه واللى مش عنده هده ودول الاغلبيه مش عاوز الا انه ينجح وبس .
رغم ان فى ناس كتير نفسها تجيب تقدير ومش بتجيبه بس بتحاول تفكر وتستثمر نفسها فا مفيش حاجه قدمهم الا اعطاء الدروس الخصوصية ودى حاجه منتشرة اوى الايام ده وهو ده اللى بيناسب الاداب عموما سواء اداب عربى او انجليزى او تاريخ او جغرافيا وربنا بيدى لكل واحد نصيبه
منمن
طالب ماسى
طالب ماسى
منمن

المحافظة : البحيرة
المدينة : كفر الدوار
الجامعة : الإسكندريه فرع دمنهور
الكلية : كلية الآداب
الفرقة : الثالثة
قسم : تاريخ
الشعبة : عامه

مُساهمةموضوع: رد: انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!   انا هشتغل ايه........؟!!!!!!! Icon_minitimeالثلاثاء 18 نوفمبر 2008, 07:02

انا اولا بشكر المؤرخ على هذا الموضوع بس احب اقولك ان لاحياة مع اليأس ولايأس مع الحياة موضوع الشغل اللى بشهادتك ده صعب تلقيه دلوقتى لان انت لو اشتغلت مدرس هتكون بالحصة ومش متسبت فى شغلك بس انا انصحك انك تتفرج على حلقات صناع الحياة للاستاذ عمرو خالد هتحس ان فيه امل فى الحياة وتقدر تنمى مواهبك وتشتغل بيها وصدقنى هتلاقى شغل0بس مش معنى كده انك مادورش على شغل بشهادتك لا دور على شغل بالاضافة اللى قلتلك عليه وانا فعلا اتمنى لكل شاب مثلك انه يأخذ هذا الطريق وسوف ينجح باعتماده على الله ثم على مجهوده
ahmed
طالب ماسى
طالب ماسى
ahmed

المدينة : مالهاش وجود ع الخريطة
الجامعة : أخر
الكلية : كليات أخرى
الفرقة : أخر
قسم : تاريخ تخصص جراحة مومياوات
الشعبة : شعبة نساء وتوليد

مُساهمةموضوع: رد: انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!   انا هشتغل ايه........؟!!!!!!! Icon_minitimeالإثنين 24 نوفمبر 2008, 12:00

انا بفكر اشتغل نفسي
انا عن نفسي اول ماهخلص هسافر علي برة علي طول وانا داخل معهد كمبيوتر مع الاداب معهد سنتين بحيث انى لو ماجيبتش تقدير كويس فى الاداب هكمل فى المعهد واطلع اشوفلي شغلانة في شركة برة
مش كدة اريح بردة؟
mai
طالب جديد
طالب جديد

الشعبة : التاريخ

مُساهمةموضوع: رد: انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!   انا هشتغل ايه........؟!!!!!!! Icon_minitimeالثلاثاء 25 نوفمبر 2008, 23:34

flower اولا ده موضوع جميل جدا و يجب الاهتمام بيه إن شاء الله حاخد دورة كمبيوتر ولغتين وأسافر مصر وأشتغل فى شركة سياحة أواشتغل هنا فى النيابة فى الاعمال الكتابيةflower
برينسس الشيماء
مشرف سابق
مشرف سابق
برينسس الشيماء

قسم : التاريخ
الشعبة : عامه

مُساهمةموضوع: رد: انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!   انا هشتغل ايه........؟!!!!!!! Icon_minitimeالثلاثاء 09 ديسمبر 2008, 10:51

يعنى انا بستغرب كل املنا اننا نهرب من الواقع اللى بلدنا بتعانى منه على برة ....!!!! طيب ومين يصلح ويطور اللى جوة ؟؟....!!! انا عندى حل بسيط احنا لما نخلص الكلية نحاول ندور على شغل حكومى ولما اكيد مش هنلاقى نشتغل مدرسين خصوصوصين ونفتح مراكز ونبدا من الصفر ونتوكل على الله وان شاء الله ربنا مش هيخذلنا ومش هيضيع تعبنا ومجهودنا ابدا .... ابدا بس احنا علينا البداية وممكن الشباب اللى عايز بقة يزود دخله بعد شغل التدريس يدور على عمل اخر بجانب عمله الاساسى مدرس وبكدة يبقى حسن دخله وفى نفس الوقت استفاد من شهادته.
the earth quick99
طالب سوبر
طالب سوبر
the earth quick99

الشعبة : عامة

مُساهمةموضوع: رد: انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!   انا هشتغل ايه........؟!!!!!!! Icon_minitimeالثلاثاء 16 ديسمبر 2008, 00:53

والله انا فكرت اشتغل نفسى زي زميلي ما قال او اشتغل الناس لان الشهادة اسم بس sunny لكن في الاخر لقيت ان مفيش احسن من العمل الحرfarao
smsm_tout
مشرف سابق
مشرف سابق
smsm_tout

الفرقة : خريج
قسم : التـاريـخ
الشعبة : العامـة

مُساهمةموضوع: رد: انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!   انا هشتغل ايه........؟!!!!!!! Icon_minitimeالخميس 19 فبراير 2009, 21:47

smsm_tout

حبيب قلبي يا مؤرخ انت لسه فاكر تسأل نفسك حتشتغل ايه بعد ما تتخرج مفكرتش ليه قبل ما تدخل القسم او الكليه حتقلي مجموع صح
احب اعرفك بنفسي خريج أداب تاريخ وخالي شغل
وأحب أرد علي الاخ اللي عاوز يسافر أحب أقوله إن دول الخليج بتسرح العمالة منها عشان فلست في الازمه المالية العالمية
روح شوف معمر القذافي عمل ايه مع شعبه وزع حصيلة وايرادات البترول علي الشعب وخلاهم يتمسكو بوطنهم مش يهجو منها زينا
احب أختم واقولك ان البلد فيها شغل وخاصة للخرجين المتخصصين مثلنا لكن لولا الكوسة لكنا اشتغلنا
روح أي مدرسة وحتلاقي معظم المدرسين معاهم دبلوم
أختم بالمثل المنتشر في بلدك
( لو كان نيلك صلصا يابلدي ميكفيش الكوسا اللي فيكي )
نفرتيتى
طالب مجتهد
طالب مجتهد
نفرتيتى

مُساهمةموضوع: رد: انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!   انا هشتغل ايه........؟!!!!!!! Icon_minitimeالسبت 21 فبراير 2009, 13:53

ياجماعة ليه التشاؤم والله فيه شغل بس احنا مش بنعرف ندور مش لازم تشتغل فى مجال دراستك حاول تتعلم اى شىء واشتغل بيه انا كنت فاكرة زيكم ان مفيش شغل لحد مااخدت دورة تنمية بشريه باختصار هى بتتكلم ازاى نلاقى شغل
وفعلا انا لاقيت ان فى شركات كتير عايزة ناس تشتغل
ده حتى فى مواقع على الانترنت لذلك وفى اسكندرية فى مجلة بتنزل للاعلان عن الوظائف الخالية
لوحبين اكتب لكم اسماء المواقع قولوا لى وانا حكتبها
بس المهم يكون عندك امل واستعداد
smsm_tout
مشرف سابق
مشرف سابق
smsm_tout

الفرقة : خريج
قسم : التـاريـخ
الشعبة : العامـة

مُساهمةموضوع: رد: انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!   انا هشتغل ايه........؟!!!!!!! Icon_minitimeالإثنين 23 فبراير 2009, 20:59

السلام عليكم يا نفرتيتي وشكرا علي المشاركة
اولا عاوز اخد دورة التنمية دي فين وازاي
ثانيا عاوز عناوين الشركات والمواقع دي
نفرتيتى
طالب مجتهد
طالب مجتهد
نفرتيتى

مُساهمةموضوع: رد: انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!   انا هشتغل ايه........؟!!!!!!! Icon_minitimeالأحد 01 مارس 2009, 18:06

اولا :حكتب المواقع
1:www.bayt.com
2:www.itwazaf.com
3:www.egyrec.com
4:www.careeregypt.com
5:www.careermideast.com
6:www.HRmaster.com
7:www.jobsofegypt.com
8:www.premiumhr.com
9:www.careerfinders.com
ثانيا:الدوره هى عبارة عن يوم واحد بتكون اربع ساعات وفيها اخذت المواقع دى وازاى اقدم طلب الوظيفة وكيفية كتابتها وازاى الاقى ظيفة وانا اخدتها فى شركة new vision هى فى دمنهور امام الفخرانى بتاع السيارات قبل الكورى العلوى وححاول اجيب لك رقم الشركة
يارب اكون افدتك وشكرا لك
Shimaa
مشرف سابق
مشرف سابق
Shimaa

مُساهمةموضوع: رد: انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!   انا هشتغل ايه........؟!!!!!!! Icon_minitimeالأحد 29 مارس 2009, 21:47

واللهى ماانا عارفة حشتغل ايه اكيد مش كلنا حنشتغل فى التاريخ بس ممكن نفكروا فى حاجات تانية

تفتح مشروع مثلا او تشتغل فى مجال غير مجالك مش عيب على فكرة بس العيب انك تستسلم

للواقع وتبقى سلبى ومتفدش بلدك ولو ملقتش حاجة فى بلدك ممكن تسافر بره وكمان الشغل دلوقتى

بقى صعب جدا علشان البنات بقت تنافس الولاد فى الشغل يعنى احنا مش سايبنكم فى حالكم

على فكرة انا نفسى ابقى لاعب كورة ههههههههههههههههههههههههههههههه
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!   انا هشتغل ايه........؟!!!!!!! Icon_minitimeالثلاثاء 07 أبريل 2009, 19:37

بصى هوا فى زمنا ده السفر للخارج هوا الحل الوحيد بس للى هيطلع بره ويشتغل بجد اما لو طلع وخدها تسليه ومش جد يبقى يجى بلده احسن ويشتغل نفسه ههههههههههه
the earth quick99
طالب سوبر
طالب سوبر
the earth quick99

مُساهمةموضوع: رد: انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!   انا هشتغل ايه........؟!!!!!!! Icon_minitimeالأربعاء 08 أبريل 2009, 18:30

يا جماعةمتنسوش الازمة الإقتصادية وتأثيرها علي العالم ...وبعدين لما تعرف تعيش في بلدك إبقي عيش برة
محمد بعيص
طالب نشيط
طالب نشيط
محمد بعيص

الجامعة : جامعة الإسكندريه
الفرقة : الرابعة
الشعبة : تاريخ شعبه عامه

مُساهمةموضوع: رد: انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!   انا هشتغل ايه........؟!!!!!!! Icon_minitimeالجمعة 24 أبريل 2009, 18:02

سلامى للجميع احب اقولك يا مؤرخ بس متاخدش كلامى على انه احباط لو عايز تشتغل بعد ماتخلص انشاء الله يبقى تشتغل على القمر مش هنا انا عن نفسى جايب فى التاريخ 49 ونص وبعد ما اخلص ولا كأن حاجه حصلت انا انشاء الله هاخد دوره انجلش وفرنساوى ودوره icdl الشهاده الدوليه وانشاء الله اسافر لوالدى الدوحه اشوف مستقبلى وياريت لو جتلك فرصه عمل فى الخارج متسافرش والله نصيحه متستهترش بيها وربنا يوفق الجميع
الفرعون الصغير
طالب جديد
طالب جديد

مُساهمةموضوع: رد: انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!   انا هشتغل ايه........؟!!!!!!! Icon_minitimeالجمعة 24 أبريل 2009, 19:54

أنا هتجوز وقعد فى البيت هههههههههه

[size=24]يجماعة انتوا مسودين الدنيا فوشكم كدة لية ، عيزين تشتغلم هتشتغلم ، كان فى جملة فى مسلسل بيقول البطل فيها ( كل واحد على أد حلمة نفسك تشترى بدلة هتشترى ، نفسك تشتغل هتشتغل ، نفسك تمسك النجوم هتمسك النجوم ) المهم يعنى أن الى عايز حاجة هيعملها .
بس أنا مقعدش فى البيت وقول أنا معايا شهادة جامعية وعايز أشتغل ( مش هتشتغل ) متشوف الشغل عايز اه و مؤهلات اه وتروح تدرسها ، عايز لغة روح ادرس لغة عايز كمبيوتر روح أدرس ، الشهادة لوحدها مش هتشغلك زبال ، انما احنا خلاص بقى فى عندنا قعدة بتقول أن مفيش شغل ، عشان طلعت ليت أخويا وأريبى فيهم العاطل وفيهم الى بيشتغل شغلانة اى كلام ، مسألتش نفسك هم مبيشتغلوش لية ، مش ممكن العيب فيهم . هو الرسول (ص) لما جه يعرض الدعوة على الصحابة الاوائل هل أخترهم كدة أى حد ولا كان بينقى الى لهم مواصفات خاصة ويقدروا يسعدوه فى نشر الدعوه ، أنت كمان لازم يبقالك مواصفات خاصة تجبر الى وظيفة هى الى تتطلبك مش انت الى تطلبها
[/size]
قال تعالى ( هل يستوى الذين يعلمون والذين لايعلمون )

انا هشتغل ايه........؟!!!!!!!
صفحة 1 من اصل 1